top of page

De IMPACT van het gehoorverlies is zo groot zoals JIJ die ervaart

VERBIJSTERD keek ik haar aan. "Echt niet!?"

Een vriendin en ik zaten buiten op het plein van het VSO van de Weerklank, waar we de MAVO doorliepen. We hadden pauze en ik stelde, als 14-jarige, deze vraag aan haar: ”Stel nou dat er morgen bij de dokter een pilletje is, waardoor je goedhorend kunt worden, zou jij 'm dan nemen?". "Nee!", was haar stellige antwoord. Ik was verbaasd, nee, VERBIJSTERD!!! Hoe kon je dat nou NIET willen?!?! Deze klasgenoot ken ik nog en door de jaren heen ben ik gaan begrijpen waar dat verschil 'm tussen ons in zit. En nu, door de Verlies- en Rouwtherapeutische, opleiding, vallen er regelmatig kwartjes. Ook het kwartje van de impact en haar antwoord viel. Natuurlijk al veel langer geleden zag ik wat er onder dat antwoord lag. Het is leuk dit ook in theorie terug te zien. Onze levens, karakters en netwerk kunnen niet groter verschillen dan bij ons het geval is. En zo verschillend is dus ook de impact van ons gehoorverlies.

Zij antwoordde toen:" dit is wie ik ben en waardoor ik ben geworden wie ik ben. Daar hoort ook mijn slechthorendheid bij". Ik was jaloers op die rust en wijsheid. Ik worstelde al van jongs af aan enorm met het gegeven slechthorendheid. Slechthorend zijn zelf was niet erg, maar de impact die het op mij had wel. Ik WILDE zoveel! En vooral VEEL met VEEL mensen!! En dat het niet lukte zoals bij ieder ander, dat maakte heel veel in mij los. Onze verschillen? Een paar voorbeelden: Zij: als mensen iets willen delen met mij, dan komen ze wel naar mij toe. (zij heeft niet het gevoel iets te missen) Ik: alle social talk is welkom! Ik doe graag mee! (ik mis zóveel!) Zij: werkt veel en graag met cijfers Ik: werk graag met mensen en kinderen Zij: vindt het heerlijk te lezen en te schilderen. Ik: ben sportief actief en probeer graag daarin iets nieuws uit en volleybalde enz.

Zij: is graag op zichzelf, heeft geen gezin Ik: ben graag onder de mensen en met gezin (wil graag weten wat er bij hen leeft, wat hen beweegt enz.)

En zo nog veel meer voorbeelden uit het dagelijks leven die van invloed zijn. En dit geldt dus voor IEDEREEN! De impact van gehoorverlies is niet af te meten aan de mate van gehoorverlies. Hoe doof of hoe slechthorend je bent maakt niet uit. Ook niet hoe gebarenafhankelijk je bent. En ook niet of je wel of geen hulpmiddelen gebruikt. Door de jaren heen heb ik mogen ervaren dat de impact kleiner wordt als jij JOUW LEVEN kunt leven op een manier die bij JOU PAST. Dat betekent dat ik ook mijn leven steeds beter weet te leiden op een manier die bij mij past. Om die impact te verkleinen zijn twee dingen belangrijk! 1 - Jouw eigen veerkracht in hoe jij omgaat met wat je tegen komt in het leven. 2 - De mate waarin je steun krijgt en vooral ook ervaart vanuit jouw omgeving. Als jij worstelt met jouw veerkracht of de steun die jij eigenlijk nodig hebt, ben ik er voor jou om samen met jou te kijken waar jij versterking in nodig hebt en hoe jij die kunt realiseren.

Comments


bottom of page