top of page

Tolkinzet

Mét tolk gaat het zoveel beter, makkelijker en ontspannener ..........


Daar waar ik voorheen heel erg op kon zien tegen studiedagen, lezingen, vergaderingen, ouderavonden enz. enz. heb ik dat nu door inzet van tolken niet meer.


Hoe ging dat zonder tolk?

Mij dagen van tevoren al zenuwachtig maken hoe het die dag zou gaan. Wie ik zou moeten benaderen. Wie ik mijn microfoon zou moeten geven. Of ik niet teveel zou missen.

Eenmaal daar........ zoeken naar degene aan wie ik de microfoon moet geven. Uitleggen wie ik ben en wat ik nodig heb. Vragen of ze s.v.p. willen opletten of ze zoveel mogelijk naar de groep blijven praten. Niet tegelijkertijd iets opschrijven of zo. Of ze misschien ook niet teveel heen en weer willen lopen.... En als het éven kan en ze er aan denken of ze misschien ook de vragen uit de groep willen herhalen, want dat versta ik sowieso nooit...... Die laatste vraag liet ik vaak achterwege, want ik vroeg al zoveel...... soms durfde ik het alsnog tijdens de lezing of wat ook te vragen als ik echt niet uit het antwoord op kon maken wat de vraag was.

KAPOT was ik ALTIJD na een dergelijke bijeenkomst. En héél soms nog als ik (meestal op het laatst) besluit geen tolk in te zetten of de tijd eigenlijk te kort is om daar een tolk helemaal voor over te laten komen. Een half uurtje trek ik wel. En toch..... dat half uurtje intensief luisteren vraagt toch weer meer van mij dan ik denk. Het is ook niet alleen dat half uurtje luisteren. Het is ook de assertiviteit die het van mij vraagt en de spanning die daarmee gepaard gaat. Het jezelf ongewild naar voren zetten t.a.v. de groep bij een spreker die echt wel meer aan zijn hoofd heeft dan rekening houden met mij.


Hoe anders gaat het nu met tolk?!

Vooraf mail ik bij aanmelding dat ik een tolk mee breng. Ik heb zo mijn favoriete tolken en als ik weet dat die er zijn, heb ik werkelijk helemaal geen spanning vooraf.

Ik ga er ontspannen heen en we spreken meestal iets eerder voor aanvang voor de ingang af. Samen zoeken we de persoon op die we moeten hebben. Dit gaat eigenlijk altijd wel goed, maar een héél enkele keer niet. Waar ik voorheen dan zelf moest zorgen dat ik alsnog "toegang tot communicatie" kreeg, doet nu de tolk dat voor mij.

En onlangs heb ik mogen ervaren hoe fijn dat is! Och.... het was een verademing dat zij zo goed kon verwoorden en zo assertief was dat het uiteindelijk goed kwam. En geloof mij....... zij heeft echt moeten praten als Brugman om te mogen zitten waar zij moest zitten i.p.v. de toegewezen plek náást!?! mij.


Tolken zijn mijn kanjers!

En we kunnen er niet genoeg van hebben!






Comments


bottom of page